Calculator pentru Taxa Special


Acest articol este greu. Va solicita atentia mai mult decat un articol obisnuit. Scuze.
NEOFICIAL - A aparut pe net un calculator de taxa auto, pe care l-am numit “calculatorul groazei” si care pretinde ca ar fi noua formula de calcul a taxei auto propusa Comisiei Europene (CE). Luand de buna aceasta formula, va vom demonstra simplu ca aceasta varianta (oficiala sau nu) este la fel de impovaratoare, ilogica si discriminatorie cu cea actuala.

Trebuie facuta din start urmatoarea observatie - o masina de o anumita vechime, nu poate avea decat o anume norma Euro. De pilda o masina de 10 ani vechime nu poate fi decat Euro2, una de 6 ani doar Euro3, iar cea de 1 an este Euro4. Este adevarat, exista exceptii, dar ponderea lor este absolut neglijabila si NU pot fi determinante pentru Codul Fiscal. Este evident ca, daca taxezi nivelul de poluare al masinii, taxezi implicit si vechimea sa. Pastrati in minte aceasta idee…

Pentru a releva defectiunile noii formule, va propun sa adoptam un model de studiu, constituit din 4 masini, cu urmatoarele caracteristici:
- Euro1 - cea mai nou cu putinta masina este din 1996, 12-13 ani vechime;
- Euro2 - cea mai noua este (practic) din 2001, 7-8 ani vechime;
- Euro3 - cea mai noua este din 2005, 3-4 ani vechime;
- Euro4 - nou nouta din 2008, mai putin de 1 luna vechime.

Pentru fiecare masina in parte, vom calcula taxa pentru 7 motorizari: 800, 1000, 1200, 1400, 1600, 1800 si 2000 cmc. Astfel obtinem urmatorul tabel:

cea mai noua masina:
Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4
este din anul:
1996 2001 2005 2008
adica este veche de:
cmc 12-13 ani 7-8 ani 3-4 ani < 1 luna
800 1344 1430 509 96
1000 1680 1787 636 120
1200 2016 2145 763 144
1400 2352 2502 890 168
1600 2688 2860 1018 192
1800 3087 3415 1465 486
2000 3430 3795 1628 540


Observatii imediate:

1 - Comisia Europeana a subliniat ca pentru o masina mai veche taxa ar trebui sa fie MAI MICA decat la una mai noua. Priviti tabelul si observati ca valorile sunt perfect inverse recomandarii CE.

2 - Asa cum precizam si mai sus, pentru o vechime data, vom putea importa masini cu aceeasi norma Euro. Ce sens face sa taxam si varsta si noxele? Apoi, cilindreea. Cilindreea mai este taxata o data, prin impozitul anual.

3 - Taxele de la Euro4 sunt de aproximativ 5 ori mai mari decat cele de la Euro3, norma care - la randul ei - genereaza taxe de doar 3 ori mai mari decat Euro2. De ce se incearca stoarcerea proprietarilor de Euro3? Taxa disproportionat de mare de la Euro3 ne poate duce cu gandul la posibile intentii protectioniste pentru jucatorii din piata de masini noi, ACEIASI cu cei din piata SH interna (provenita din buy-back-uri).

4 - Priviti valorile taxei din coloana Euro2. In mod bizar, masinile Euro2 au cele mai mari taxe. Care ar fi ratiunea pentru care se incurajeaza cumpararea unui Euro1 in defavoarea unui Euro2?

Acesta este calculatorul groazei… Poate ca totusi nu este decat o gluma sinistra a celor de la “Automobile TV”. In acest caz, ipoteza fiind falsa, si rezultatul ar fi - desigur - fals…


Articol www.totalauto.ro
Back

De acum inainte incercam sa-ti facem viata mai usoara. Lasa-ne pe noi sa ne luptam cu birocratia pentru ca noi asta facem zilnic